> CELOŽIVOTNÍ PROFESNÍ DOŠKOLOVÁNÍ
CPD - Continuing Professional Development
Prof. Tom Kennie - Vice-President of FIG, |
Prof. Stig Enemark - Chairman of FIG Commission 2 |
CPD - Continuing Professional Development
and its future promotion within FIG
Přeložil Ing. Václav Slaboch, CSc., ČÚZK Praha -
VÚGTK Zdiby |
Co je to CPD?
CPD je systematické udržování,
zlepšování, rozšiřování vědomostí a dovedností včetně
rozvíjení osobních kvalit potřebných pro výkon odborných a
technických povinností po celou dobu výkonu povolání. Je to
tedy proces, který odborníkovi napomáhá udržet jakost
poskytovaných služeb na potřebné úrovni.
Základními znaky efektivního CPD:
- průběžnost
- po celou dobu výkonu povolání
- profesní a organizační zaměření - na vykonávání
profesních a technických povinností s cílem udržení
jakosti a požadované úrovně profesních služeb
- široké zaměření - na znalosti a dovednosti a rozvoj osobních kvalit
- strukturovanost - systematické udržování, zlepšování,
rozšiřování vědomostí a zkušeností
Formy CPD:
- kurzy, semináře, sympozia a pracovní setkání
- kongresy, konference a jiná odborná setkání
- aplikace problémově orientovaných přístupů ke studiu včetně akčního
studia a řízeného samostudia
- strukturovaná četba pro získání hlubších vědomostí v určitém odborném
problému
- vzdělávací balíčky, včetně jejich elektronické formy (CD-ROM, Internet)
- krátkodobá výměna nebo přesun na jiné pracoviště
- rozšíření pravomocí v rámci existujícího zařazení, např. jmenování
předsedou realizačního nebo pracovního týmu
- krátkodobé či dlouhodobé uvolnění pro výpomoc či za účelem studia, např. ze
statního do soukromého sektoru
- plánované krátkodobé zařazení do funkce asistenta řídícího pracovníka
nebo ředitele
- služební cesty, práce v zahraničí
- členství ve výborech příslušných profesních institucí
- aktivní účast v práci odborných komisí a rad
- studijní skupiny a studijní návštěvy
- strukturovaný doplňkový výcvik
- distanční studium
- dálkové studium
- otevřené studium
- vývojová práce
- pedagogické působení v
rámci vedlejších pracovních činností
- psaní článků pro odborné
časopisy, vedení odborných kurzů a výuka
Proč je CPD důležité?
Úspěšní odborníci ve všech
odvětvích si vždy uvědomovali význam nových poznatků,
zlepšování svých dovedností a rozvoje osobních kvalit. CPD
je ve své podstatě nedílnou součástí odborné praxe.
Důvody narůstajícího významu CPD:
Kvalifikace -
odborné odhady konstatují, že vědomosti získané
absolvováním odborných kurzů zaměřených na zvýšení
kvalifikace mají průměrnou užitečnou životnost asi 4 roky.
Tento údaj se může lišit obor od oboru, nicméně to ukazuje
na vzrůstající potřebu trvalého aktivního zájmu na
udržování kroku s měnícími se technologiemi, legislativou a
pracovními postupy. Je-li od odborníků očekávaná i větší
zodpovědnost v oblasti řízení, je potřeba získávání
nových vědomostí a dovedností o to naléhavější.
Náročnost zákazníků
- rozvoj stále narůstající konzumní společnosti se
projevuje také lepší informovaností a vyšší náročností
veřejnosti na poskytované odborné služby. Po určité době
již nelze vystačit se znalostmi a dovednostmi získanými v
průběhu základního výcviku nebo vyššího či dalšího
vzdělávání.
Spory - odborné
profese jsou ve větší míře než v minulosti vystavovány
riziku sporů spojených s vymáháním náhrad za škody
zaviněné nedbalostí. Náklady na pojištění proti škodám
způsobeným zanedbáním povinností v posledních letech
značně vzrostly. CPD může riziko vzniku těchto sporů
podstatně snížit. Porovnání nákladů na CPD s cenou úhrad
za škody způsobené neznalostí může být pro skeptiky
určitým zdůvodněním investic do CPD. Objevují se i jisté
náznaky, že pojišťovací společnosti mohou zvýhodňovat
pojistky za škody způsobené výkonem povolání v případech,
že firma realizuje strukturovaný program CPD pro své
zaměstance.
Normy - jedním z
hlavních úkolů profesních orgánů je pečovat o normy
způsobilosti k výkonu povolání. Klíčová úloha CPD
spočívá v rozšiřování informací o dohodnutých normách a
vytváření podmínek pro jejich respektování.
Zabezpečení jakosti
- vzrůstající důraz zavádění systémů pro řízení
jakosti a snaha pro průběžném zdokonalování rovněž
přispívají k významu CPD. Výcvik a vzdělávání jsou
klíčovými prvky v procesu zabezpečování jakosti a
komplexního řízení.
Soutěživost -
současné moderní podnikání se vyznačuje vysoce
konkurenčním charakterem. Podmínkou pro získání dobrých
tržních pozic, ať již se jedná o soukromý, veřejný, či
státní sektor, je především zaměření pozornosti na jakost
poskytovaných služeb, na péči o zákazníka a na technické
inovace. Všechna tato opatření, mají-li být efektivní,
vyžadují značné investice do rozvoje dovedností
pracovníků.
Co je to efektivní CPD?
Efektivní strategie CPD může
být identifikována celou řadou chrakteristických rysů.
Podstatou efektivního CPD je zlepšování odborné výkonnosti
a úspěšnosti organizačních změn. Kvalita CPD by se měla
projevit především na výstupu.
Efektivní CPD je:
- považováno za investici do řízení lidských zdrojů
- vázáno na organizační strategii a individuální potřeby
- zaměřeno na praktický výcvik a rozvoj dovedností, které doplňují
teoretické kursy
- vyhodnocováno jak před, tak po absolvování kurzu
- rozdílné pro "teoretickou část" a "praktickou
část"
- uplatňováno v praxi a při zavádění změn na pracovišti
- ve svých aplikacích flexibilní včetně otevřených, dálkových a
samostatných přístupů ke studiu
Jednotlivé etapy zlepšování
řídícího a odborného výkonu jsou:
- Nevědomá nekvalifikovanost - neuvědomujeme si potřebu
zlepšení (reflexní by měla být diagnóza
zahrnující vlastní ohodnocení, oficiální
vyhodnocení - např. školitelem, porovnání s
kompetenčním modelem)
- Vědomá nekvalifikovanost - nyní si uvědomujeme
problém (reflexí by mělo být strukturované
CPD zahrnující výcvik a rozvoj)
- Vědomá kvalifikovanost - jsme schopni s vědomým
úsilím plnit úkol (plánovaně a kontrolovaně
se promítají výsledky CPD do praktických aplikací)
- Podvědomá kvalifikovanost - pracovat na patřičné
úrovni bez vědomého úsilí (průběžné
vyhodnocování úspěšnosti CPD)
CPD v rámci FIG
a) Potřeba vymezení
jasnějších vztahů mezi CPD a organizační strategií
Mají-li být členským
asociacím FIG usnadněny podmínky pro bezprostřednější
propojení CPD s jejich organizačními záměry, je třeba, aby
organizační struktura obsahovala (s přihlédnutím k místním
kulturním potřebám) tyto aspekty:
- proces podnikatelského plánování
- postup určování jednotlivých záměrů a jejich prověřování (schéma
vyhodnocování výsledků)
- systém sledování funkčního a profesního rozvoje (plán osobního
rozvoje - PDP - Personal Development Plan).
Důsledné využívání PDP může mimo jiné přispět k tomu, že CPD bude nejen
sledováno, ale i plánováno.
b) Potřeba rozvíjení systematického výcviku
- Pro zvýšení účinnosti
CPD je nutné, aby systematické výcvikové programy
byly zakončovány získáním postgraduální či jiné
kvalifikace, která by navazovala na zkušenosti
praktické.
c) Potřeba rozvíjení
systematických přístupů ke studiu
Efektivnost CPD je možno
zabezpečit prostřednictvím systematického učebního plánu,
který by měl vést k podstatě zlepšeného výkonu
založenému na uplatňování nových dovedností nebo nových
poznatků. Takový učební plán může zahrnovat kromě
výcviku formou obvyklích akcí CPD také předávání
poznatků podložených praktickými zkušenostmi. Má-li být
předávání takových poznatků vhodné pro CPD, je nutné
takové studium presentovat ve strukturované formě, založené
pokud možno na "učebním kontraktu" (projektu
průběžného doškolování).
Aby efektivnost CPD bylo možno
prokázat, je od praktiků požadováno, aby důkazy o přínosu
CPD poskytovali formou strukturovaného učebním kontraktu.
Učební kontrakt má pomoci účastníkům CPD zdůvodnit
podstatu změn, které chtějí realizovat a sledovat případné
zvýšení jejich schopností. Učební kontrakt požaduje
odpovědi na pět otázek:
- Jaké byly moje
předcházející vědomosti a zkušenosti? ("kde
jsem byl?")
- Jaké jsou moje současné
přednosti a nedostatky vzhledem k identifikovatelné
potřebě? ("kde jsem nyní?")
- Jakou úroveň zručností a
znalostí chci získat? ("kde chci být?")
- Jaký učební plán či
strategii příjmu? ("Jak toho dosáhnu?")
- Jaký důkaz mohu poskytnout
pro ilustraci zlepšeného výkonu? ("Jak poznám,
že jsem toho dosáhl?")
d) Vzrůstající význam
celoživotního manažerského doškolování
Rozvoj a složitost organizací,
požadavky klientů a tempo změn vyžadují od zeměměřičů
širší škálu dovedností než doposud. Podmínkou
úspěšnosti zeměměřické profese ve světě bude schopnost
zeměměřičů prokazovat zdokonalené manažerské a řídící
schopnosti vedle dovedností specializovaných a
technicko-odborných.
Odborný úspěch zahrnuje:
- odborné a technické
schopnosti
- analytické a podnikatelské
schopnosti
- organizační řídící
schopnosti
- interpersonální a
sebeřídící schopnosti
Prohlášení FIG o CPD
Mezinárodní federace
zeměměřičů (FIG) je přesvědčena, že CPD má
rozhodující význam pro práci kvalifikovaného zeměměřiče
v průběhu celé jeho pracovní kariéry. FIG bude
prostřednictvím svých členských asociací poskytovat podporu
a vedení zeměměřičům, kteří usilují o rozšiřování
svých vědomostí, dovedností a zkušeností.
FIG zastává koncept
celoživotního studia, které je obsahem CPD a vybízí
zeměměřiče, aby zejména
- zpracovali své osobní pracovní plány CPD (plány osobního rozvoje)
zdůrazňující budoucí cíle studia
- považovali CPD za kontinuální proces rozvoje, kerý má být
zabezpečován vyváženou a pružnou soustavou
formálních a neformálních učebních aktivit
- aktivity CPD byly cíleny především na zvyšování výkonnosti (výstupy CPD),
než na úroveň vstupů do CPD
Závěr
Všichni zeměměřiči se musí
pohotově přispůsobovat rychle se měnícímu prostředí, ve
kterém pracují. CPD, které se zaměřuje na prověřování
osobních schopností a na zpracovávání strukturovaných
akčních plánů pro rozvoj stávajících a nových
dovedností, nabývá stále většího významu. Uvedený proces
je výchozí informací pro členské asociace a jednotlivé
zeměměřiče k prověření a potenciálnímu zdokonalení
jejich současných přístupů k celoživotnímu profesnímu
doškolování.
|