| > CELOŽIVOTNÍ PROFESNÍ DOŠKOLOVÁNÍCPD - Continuing  Professional Development 
   | Prof. Tom Kennie - Vice-President of FIG, |  | Prof. Stig Enemark - Chairman of FIG Commission 2 |  | CPD - Continuing Professional Development
        and its future promotion within FIG Přeložil Ing. Václav Slaboch, CSc., ČÚZK Praha -
        VÚGTK Zdiby
 |  
 Co je to CPD? CPD je systematické udržování,
zlepšování, rozšiřování vědomostí a dovedností včetně
rozvíjení osobních kvalit potřebných pro výkon odborných a
technických povinností po celou dobu výkonu povolání. Je to
tedy proces, který odborníkovi napomáhá udržet jakost
poskytovaných služeb na potřebné úrovni. 
 Základními znaky efektivního CPD: 
    průběžnost
        - po celou dobu výkonu povoláníprofesní a organizační zaměření - na vykonávání
        profesních a technických povinností s cílem udržení
        jakosti a požadované úrovně profesních služebširoké zaměření - na znalosti a dovednosti a rozvoj osobních kvalitstrukturovanost - systematické udržování, zlepšování,
        rozšiřování vědomostí a zkušeností Formy CPD: 
    kurzy, semináře, sympozia a pracovní setkáníkongresy, konference a jiná odborná setkáníaplikace problémově orientovaných přístupů ke studiu včetně akčního
        studia a řízeného samostudiastrukturovaná četba pro získání hlubších vědomostí v určitém odborném
        problémuvzdělávací balíčky, včetně jejich elektronické formy (CD-ROM, Internet)krátkodobá výměna nebo přesun na jiné pracovištěrozšíření pravomocí v rámci existujícího zařazení, např. jmenování
        předsedou realizačního nebo pracovního týmukrátkodobé či dlouhodobé uvolnění pro výpomoc či za účelem studia, např. ze
        statního do soukromého sektoruplánované krátkodobé zařazení do funkce asistenta řídícího pracovníka
        nebo řediteleslužební cesty, práce v zahraničíčlenství ve výborech  příslušných profesních institucíaktivní účast v práci  odborných komisí a radstudijní skupiny a studijní  návštěvystrukturovaný doplňkový výcvikdistanční studiumdálkové studiumotevřené studiumvývojová prácepedagogické působení v
        rámci vedlejších pracovních činnostípsaní článků pro odborné
        časopisy, vedení odborných kurzů a výuka Proč je CPD důležité? Úspěšní odborníci ve všech
odvětvích si vždy uvědomovali význam nových poznatků,
zlepšování svých dovedností a rozvoje osobních kvalit. CPD
je ve své podstatě nedílnou součástí odborné praxe. Důvody narůstajícího významu CPD: Kvalifikace -
odborné odhady konstatují, že vědomosti získané
absolvováním odborných kurzů zaměřených na zvýšení
kvalifikace mají průměrnou užitečnou životnost asi 4 roky.
Tento údaj se může lišit obor od oboru, nicméně to ukazuje
na vzrůstající potřebu trvalého aktivního zájmu na
udržování kroku s měnícími se technologiemi, legislativou a
pracovními postupy. Je-li od odborníků očekávaná i větší
zodpovědnost v oblasti řízení, je potřeba získávání
nových vědomostí a dovedností o to naléhavější. Náročnost zákazníků
- rozvoj stále narůstající konzumní společnosti se
projevuje také lepší informovaností a vyšší náročností
veřejnosti na poskytované odborné služby. Po určité době
již nelze vystačit se znalostmi a dovednostmi získanými v
průběhu základního výcviku nebo vyššího či dalšího
vzdělávání. Spory - odborné
profese jsou ve větší míře než v minulosti vystavovány
riziku sporů spojených s vymáháním náhrad za škody
zaviněné nedbalostí. Náklady na pojištění proti škodám
způsobeným zanedbáním povinností v posledních letech
značně vzrostly. CPD může riziko vzniku těchto sporů
podstatně snížit. Porovnání nákladů na CPD s cenou úhrad
za škody způsobené neznalostí může být pro skeptiky
určitým zdůvodněním investic do CPD. Objevují se i jisté
náznaky, že pojišťovací společnosti mohou zvýhodňovat
pojistky za škody způsobené výkonem povolání v případech,
že firma realizuje strukturovaný program CPD pro své
zaměstance. Normy - jedním z
hlavních úkolů profesních orgánů je pečovat o normy
způsobilosti k výkonu povolání. Klíčová úloha CPD
spočívá v rozšiřování informací o dohodnutých normách a
vytváření podmínek pro jejich respektování. Zabezpečení jakosti
- vzrůstající důraz zavádění systémů pro řízení
jakosti a snaha pro průběžném zdokonalování rovněž
přispívají k významu CPD. Výcvik a vzdělávání jsou
klíčovými prvky v procesu zabezpečování jakosti a
komplexního řízení. Soutěživost -
současné moderní podnikání se vyznačuje vysoce
konkurenčním charakterem. Podmínkou pro získání dobrých
tržních pozic, ať již se jedná o soukromý, veřejný, či
státní sektor, je především zaměření pozornosti na jakost
poskytovaných služeb, na péči o zákazníka a na technické
inovace. Všechna tato opatření, mají-li být efektivní,
vyžadují značné investice do rozvoje dovedností
pracovníků. Co je to efektivní CPD? Efektivní strategie CPD může
být identifikována celou řadou chrakteristických rysů.
Podstatou efektivního CPD je zlepšování odborné výkonnosti
a úspěšnosti organizačních změn. Kvalita CPD by se měla
projevit především na výstupu.Efektivní CPD je:
 
    považováno za investici do řízení lidských zdrojůvázáno na organizační strategii a individuální potřebyzaměřeno na praktický výcvik a rozvoj dovedností, které doplňují
        teoretické kursyvyhodnocováno jak před, tak po absolvování kurzurozdílné pro  "teoretickou část" a "praktickou
        část"uplatňováno v praxi a při zavádění změn na pracovištive svých aplikacích flexibilní včetně otevřených, dálkových a
        samostatných přístupů ke studiu Jednotlivé etapy zlepšování
řídícího a odborného výkonu jsou: 
    Nevědomá nekvalifikovanost - neuvědomujeme si potřebu
        zlepšení (reflexní by měla být diagnóza
        zahrnující vlastní ohodnocení, oficiální
        vyhodnocení - např. školitelem, porovnání s
        kompetenčním modelem)Vědomá nekvalifikovanost - nyní si uvědomujeme
        problém (reflexí by mělo být strukturované
        CPD zahrnující výcvik a rozvoj)Vědomá kvalifikovanost - jsme schopni s vědomým
        úsilím plnit úkol (plánovaně a kontrolovaně
        se promítají výsledky CPD do praktických aplikací)Podvědomá kvalifikovanost - pracovat na patřičné
        úrovni bez vědomého úsilí (průběžné
        vyhodnocování úspěšnosti CPD) CPD v rámci FIG a) Potřeba vymezení
jasnějších vztahů mezi CPD a organizační strategií Mají-li být členským
asociacím FIG usnadněny podmínky pro bezprostřednější
propojení CPD s jejich organizačními záměry, je třeba, aby
organizační struktura obsahovala (s přihlédnutím k místním
kulturním potřebám) tyto aspekty: 
    proces podnikatelského plánovánípostup určování jednotlivých záměrů a jejich prověřování (schéma
        vyhodnocování výsledků)systém sledování funkčního a profesního rozvoje (plán osobního
        rozvoje - PDP - Personal Development Plan). Důsledné využívání PDP může mimo jiné přispět k tomu, že CPD bude nejen
sledováno, ale i plánováno. b) Potřeba rozvíjení systematického výcviku 
    Pro zvýšení účinnosti
        CPD je nutné, aby systematické výcvikové programy
        byly zakončovány získáním postgraduální či jiné
        kvalifikace, která by navazovala na zkušenosti
        praktické. c) Potřeba rozvíjení
systematických přístupů ke studiu Efektivnost CPD je možno
zabezpečit prostřednictvím systematického učebního plánu,
který by měl vést k podstatě zlepšeného výkonu
založenému na uplatňování nových dovedností nebo nových
poznatků. Takový učební plán může zahrnovat kromě
výcviku formou obvyklích akcí CPD také předávání
poznatků podložených praktickými zkušenostmi. Má-li být
předávání takových poznatků vhodné pro CPD, je nutné
takové studium presentovat ve strukturované formě, založené
pokud možno na "učebním kontraktu" (projektu
průběžného doškolování). Aby efektivnost CPD bylo možno
prokázat, je od praktiků požadováno, aby důkazy o přínosu
CPD poskytovali formou strukturovaného učebním kontraktu.
Učební kontrakt má pomoci účastníkům CPD zdůvodnit
podstatu změn, které chtějí realizovat a sledovat případné
zvýšení jejich schopností. Učební kontrakt požaduje
odpovědi na pět otázek: 
    Jaké byly moje
        předcházející vědomosti a zkušenosti? ("kde
        jsem byl?")Jaké jsou moje současné
        přednosti a nedostatky vzhledem k identifikovatelné
        potřebě? ("kde jsem nyní?")Jakou úroveň zručností a
        znalostí chci získat? ("kde chci být?") Jaký učební plán či
        strategii příjmu? ("Jak toho dosáhnu?")Jaký důkaz mohu poskytnout
        pro ilustraci zlepšeného výkonu? ("Jak poznám,
        že jsem toho dosáhl?") d) Vzrůstající význam
celoživotního manažerského doškolování Rozvoj a složitost organizací,
požadavky klientů a tempo změn vyžadují od zeměměřičů
širší škálu dovedností než doposud. Podmínkou
úspěšnosti zeměměřické profese ve světě bude schopnost
zeměměřičů prokazovat zdokonalené manažerské a řídící
schopnosti vedle dovedností specializovaných a
technicko-odborných. Odborný úspěch zahrnuje: 
    odborné a technické
        schopnostianalytické a podnikatelské
        schopnostiorganizační řídící
        schopnostiinterpersonální a
        sebeřídící schopnosti Prohlášení FIG o CPD Mezinárodní federace
zeměměřičů (FIG) je přesvědčena, že CPD má
rozhodující význam pro práci kvalifikovaného zeměměřiče
v průběhu celé jeho pracovní kariéry. FIG bude
prostřednictvím svých členských asociací poskytovat podporu
a vedení zeměměřičům, kteří usilují o rozšiřování
svých vědomostí, dovedností a zkušeností. FIG zastává koncept
celoživotního studia, které je obsahem CPD a vybízí
zeměměřiče, aby zejména 
    zpracovali své osobní pracovní plány CPD (plány osobního rozvoje)
        zdůrazňující budoucí cíle studiapovažovali CPD za kontinuální proces rozvoje, kerý má být
        zabezpečován vyváženou a pružnou soustavou
        formálních a neformálních učebních aktivitaktivity CPD byly cíleny  především na zvyšování výkonnosti (výstupy CPD),
        než na úroveň vstupů do CPD Závěr Všichni zeměměřiči se musí
pohotově přispůsobovat rychle se měnícímu prostředí, ve
kterém pracují. CPD, které se zaměřuje na prověřování
osobních schopností a na zpracovávání strukturovaných
akčních plánů pro rozvoj stávajících a nových
dovedností, nabývá stále většího významu. Uvedený proces
je výchozí informací pro členské asociace a jednotlivé
zeměměřiče k prověření a potenciálnímu zdokonalení
jejich současných přístupů k celoživotnímu profesnímu
doškolování. |